lördag 1 oktober 2011

Askungen

Förföriska, förtjusande och inte så lite flörtiga; min nya skoförälskelse.
 "Fall in love with the standout shoes of the season", uppmanar Diane von Furstenberg på sin hemsida. And yes, ma'am, I certainly did. Bought and paid for them too, vilket möjligen förtar romantiken en smula. Nu ligger de hos skomakaren i väntan på att han ska sverigessäkra dem så att de inte faller sönder alldeles före sin tid. Kan knappt ge mig till tåls till måndag eftermiddag då jag får återse dem, mina nya älsklingar. Jag brukar skratta rått åt ljuva själar som letar efter kärlek vid första ögonkastet, så naivt - för att inte säga smått banalt. Är det inte att göra det väl enkelt för sig? Men jag gör ett undantag för skor. Jag visste att det här var platåerna för mig så snart jag såg dem på Sara Clausin. Rejäla klackar, tung 1970-talsinfluens och buteljgrön mocka med detaljer i ödlepräglat skinn. Läs den meningen igen, raring.

Jag har aldrig varit ett stort fan av von Fursenberg tidigare men hur kan man undgå att finna en kollektion som hämtat inspiration från Diana Vreeland, Millicent Rogers och Gloria Vanderbilt charmerande? Det var en hel del Studio 54 där också, för mest av allt influeras hon väl som vanligt av sin egen glammiga historia. Inte för inte konstaterade Olivier Zahm från Purple att visningen var "ett självporträtt". Ser i vilket fall verkligen fram emot att bära dem tillsammans med min svarta paljettklänning och polkadotstrumpor på något chict evenemang. Man vill ju så fruktansvärt gärna åt den "style, strenght and panache" som Furstenberg menar att de inspirerade kvinnorna ovan besatt. De här pjucken borde i alla fall hjälpa undertecknad en liten bit på väg. Och vad är kärlek om inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar