söndag 9 oktober 2011

Blå gryning

Nagellack med inspiration från jeans. Så fiffigt. Och piffigt. Ångrar att jag inte plockade upp en av flaskorna ovan i London när jag var där, det sägs att de inte kommer till Sverige...
Vad är blått, livsnödvändigt för mänskligheten och täcker minst 70 procent av planeten? Jepp, vi snackar givetvis jeans, arbetarbyxan som gjort en klassresa Kate Middleton skulle avundas. De må vara det stiligaste som designats sedan gondolen, som Vreeland begeistrat utbrast, Yves Saint Laurent ska ha sörjt att han inte knäckte nöten och Sid Vicious ska ha velat bli begravd i sina men det kan inte hjälpas. Denim är trots sin kreddiga historia inte min grej.

Jag ska förklara varför. Mina damer och herrar - jeans är helt enkelt lömska elakingar som låtsas vara din bästa vän men snackar skit om dig bakom din rygg. Usch! Folk tror felaktigt att det är enkelt med jeans; var och framför allt varför den villfarelsen uppkom har jag ingen aning om men jag kan garantera att Giorgio Armani har fel när han konstaterar att "jeans representerar demokratin i modevärlden". Hallå! Det finns inget mindre demokratiskt än jeans. Inget som är mer svårburet. Bara för att både Kate Moss och din intetsägande granne äger ett par betyder det inte att plagget passar alla. Det visar bara att det finns jeans i alla storlekar och utseenden. Och det är inte en demokrati, utan en epidemi.

Det här har i alla fall varit min officiella hållning. Men kanske har jag växt upp, kanske taggat ned eller så var min tidigare inställning bara ett utslag av fenomenet surt sa räven. Nu känner jag mig faktiskt plötsligt lite sugen på att bära blåbyxan. Senast jag köpte jeans var nog en sisådär fem-tio år sen och jag kan bara stoltsera med ett endaste par i garderoben. De är, föga originellt, av märket Acne och användes troligen senast när jag målade om väggarna att döma av färgfläckarna på benen. Men nu blåser förändringens vindar - vi ska ut på stan, dricka kaffe, gå på museum och eventuellt till och med ta en cocktail tillsammans. Kan det vara så att jag har skaffat mig en ny bästis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar