tisdag 11 oktober 2011

Stjärna för min syn, sol i mitt rike, min ängel och mitt begär

Min nya hatt på mitt gamla telefonbord. (Tänk bara att telefonerna hade speciella bord i forntiden, så rart.)
När det gäller kläder är jag definitivt en förespråkare för devisen sikta mot stjärnorna så kanske du når trädtopparna. Ibland bara måste man ta på sig något plagg som är så teatralt och för mycket att det tvingar ut en ur sin comfort zone med ett ryck. "Handlande är nyckeln till all framgång", ska ju Picasso ha sagt och efter att ha avnjutit den senaste Woody Allen-bagatellen på bio häromkvällen så är jag inte alls ovillig att ta konstnärens råd. Tveksamt dock om handlande betydde detsamma för Pablo som det gjorde för mig när jag ramlade på skapelsen ovan och prompt slet fram visakortet.

Mitt senaste försök att nå framgång är som ni förstår hatten med det lila extra. Det finns något så förföriskt onödigt med flor att jag direkt fann mig intresserad. En utmaning - så förtjusande. Hatten är kastad.

Hattar i allmänhet är definitivt en smula exotiska nu för tiden, även om en viss ökning har noterats i alla fall innanför de berömda tullarna, men de med flor är ännu lite mer svårburna och ger därför avgjort mer kudos om de bärs upp med spänst. Och det är ju som vi alla vet den springande punkten, pudelns kärna, summan av kardemumman - hur väl man lyckas göra outfiten till sin egen.

Framgång är beroende av ansträngning, var Sofokles tidigt ute med att konstatera. Han har så rätt, så rätt. Även om det inte är fysiskt jobbigt att bära hatt kräver det onekligen sin man, eller kvinna. Man må inte bli utmattad men kan bli uttittad och utskrattad, vilket är nog så illa. Som flor på moset gäller det också att kombinera sin övriga ensemble med kronan på verket. Jag känner att hattens första outing tillsammans med undertecknad bör planeras med omsorg.

Men man ska inte misströsta om det känns läskigt. Att inte vara helt säker på att kläderna man bär är en succé är liksom förutsättningen för att de ska vara riktigt lyckade. Erfarenheten har lärt mig att trixet är att göra allt med tillräcklig övertygelse. Därmed inte sagt att man ska överdriva för mycket. Det finns en fin linje mellan mod och magplask. "If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it", sa som bekant WC Fields. Jag utesluter inte att han pratade om hattar med flor. 

2 kommentarer:

  1. Det är lite orättvist bara att man inte kan ha hatt när man har bautahuvud som jag. Då passar inte 99 procent av hattarna. :-( Plus att man ser ut som en svamp om man väl får på sig en.

    SvaraRadera
  2. Du kan väl aldrig se ut som en svamp, sötnos. Jag ska dock inte vara för kaxig för egen del ännu - har ju inte uppmanat modet att ha på mig den ute bland folk riktigt, riktigt än.

    SvaraRadera