måndag 31 oktober 2011

På låtsas och på riktigt

Vilken fräsch annons, raring.

Det är mycket möjligt att undertecknad börjar tappa greppet, men stay with me ett ögonblick, kära vänner. Jag menar - är allt okej nu för tiden bara man gör det med en ironisk blinkning? Till och med jag som alltid närt en häftig passion för vår sjuttiotalistgeneration och som med stolthet bär det (metaforiska) X:et i Generation X på bröstet börjar undra om det inte är dags att sätta stopp för de här dumheterna. När jag såg annonsen ovan trodde jag för ett ögonblick att det var femtiotalet som knackade på och ville ha sin kvinnosyn tillbaka. Uppdollade damer draperade på biffiga bilar, säljer det fortfarande? Eller förresten, svara inte på det.

En riktigt rar man försökte tidigare i år förklara för mig att en annan speciellt konstig annons skulle ses som rolig, jag fattade nada. Måhända har jag ingen humor. Men jag är i alla fall, till skillnad från Winonas Ryders rollkaraktär i Reality Bites, kapabel att definiera ironi. Och använda den. Det är väl du också, troligen. Så om jag slår dig på käften, är ditt näsblod ironiskt då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar