tisdag 25 oktober 2011

Himmel över London

Trivsamheter till salu på Portobello Market.
Har precis avslutat den charmerande skvallriga och förment fåniga Love in a Cold Climate. Avgudar den naturligtvis, som man bara måste tjusas av något som döljer huggtänderna bakom perfekt målade läppar. Vad passar bättre när hösten börjar bita i kinderna? Den fick mig givetvis att längta efter alla de attribut som är den brittiska adelns arvedel. Och efter Madonnas förmodat misslyckade filmatisering av Wallis Simpsons liv, måste ha varit allt prat om Mainbocher. Men allra, allra mest fick den mig förstås att vilja slå mig ned vid utsökt dukade bord och se rader av rätter bäras förbi. Det är ju egentligen inte maten som primärt roar mig (och oss emellan har väl britterna också funnit den en smula ointressant eller varför skulle det bekanta uttrycket "det finns bara tre sorters grönsaker i det engelska köket - och två av dem är kål" ha uppkommit?) utan Gosford Park-känslan av elegant överflöd.

Ingenstans blir den känslan så synligt som i ett riktigt nice afternoon tea. Det är ju ett så bedårande onödigt mål. En av de saker som gör engelsmännen så rara är att de tar det bästa världen har att erbjuda och gör det till sitt eget. Utan att skämmas det minsta har de annekterat te så till den milda grad att man nu knappast tänker på Asien i samma mening, utan närmast förutsätter att tebladen på något sätt har sitt ursprung i de snofsiga askarna som finns att köpa i bättre, brittiska butiker. Men det är egentligen inte teet som är grejen, ej heller snittarna, sconsen eller bakverken, även om jag inte skulle drömma om att tacka nej till dem. Den verkliga succén är presentationen: Allt är litet, nätt och förfiiinat. Jag bara älskar tesilarna, kannorna, silverbesticken, porslinet och ställen för de rostade.

"So here we all are, my darling, having our lovely cake and eating it too", som guldlockiga Cedric skulle ha sagt. Och sa - även om han inte alls pratade om bakverk.

Spana in det pyttelilla toastracket, hur sött som helst. Enligt kvinnan som sålde det så användes det till "tiny toast". Det som står bredvid är av vanlig storlek.
Finns även hjärtformade. För alla dem som verkligen älskar sin macka, antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar