måndag 12 september 2011

Två gånger är en vana

Jag blev givetvis störtkär i Abigail Aherns snygga och småknäppa lampor. Pelikanerna på bilden heter Mabel och Gilbert. Det finns också ett gäng hundar med namn som Clyde, Odelia, Capone och Walter - alla med varsin taftskärm på hjässan. Jag blir alltid lite extra intresserad när saker har ett snofsigt namn. Abigail Ahern berättade att inspirationen bakom sötnosarna kommer från hennes egen hunds vardag på hunddagis. 
Mais naturellement!

Bonjour, mes amies! Hoppas att helgen var utsökt. Återvände i går kväll (ja - 9/11, vilket så klart gjorde säkerhetskontrollanterna på flygplatsen ännu spattigare och mer irrationella än vanligt) från Paris där jag för andra året i rad hade den stora glädjen att få mingla runt på Maison et Objet. Galet förtjusande, förstås. I de bästa stunderna är att få gå på mässa lite som att ramla omkring i en underbart grandios butik fylld av nya saker man aldrig har sett tidigare. Nu var inte allt idel nyheter utan vissa saker hade snarast karaktären av gammal skåpmat. Å andra sidan är ju branschen lite osund inriktad på att hela tiden presentera nytt, nytt, nytt. Det finns en halvt bortglömd charm i att ta vara på tidigare succéer också. Var vore underhållningsvärlden utan gamla divor?

Här är lite blandade godbitar jag förälskade mig i.

Paola Navones porslin för Reichenbach har länge varit en favorit. Så här stilig är den nya serien Taste. Älskar att hon fortsätter med den oregelbundna formen, och finner de pärlliknande kanterna gudomliga.

Nu när alla ska brancha ut vill förstås inte Missoni vara sämre. De har ju sitt samarbete med Target på g också. Tycker om de här lite barnsliga trådrullarna i glänsande färger. Stiligast med många, många tillsammans så att det påminner om en syateljé.

Mitt intresse för Marimekko går lite upp och ned. Men jag gillar de här nya ljusstakarna av Harri Koskinen. Idén påminner en smula om de här. Fast mer överkomliga i pris, gissar jag.

Nu ska jag erkänna något som man egentligen inte får erkänna om man ska föreställa intresserad av mode; jag är inte så jätteförtjust i Maison Martin Margiela. Det här är lite roligt dock.

Följande tre bilder kommer från nya märket Flux Stoke-on-Trent och är en av mina favvos från mässan. Märket grundandes förra året och samarbetar med Staffordshire University så det är studenter som designat hela kollektionen. Tydligen erhöll eleverna ett par förhållningsregler, till exempel vilka färger de skulle använda, sen fick de i stort sett fria händer i utformningen. Resultatet är alldeles, alldeles underbart. Och delarna passar ihop och kompletterar varandra på ett fantastiskt stiligt sätt. Så fint!



Vem har tröttnat på ugglor? Är det ens möjligt att tröttna på ugglor? Från märket Elli Popp. Korpar är up and coming som nästa fågel att flaunta, förresten. Såg några riktigt stiliga exemplar på Musée les Arts Décoratifs när jag var där i söndags.

Lite välbehövliga Alice i Underlandet-vibbar från Original BTC England.

Rara, något gammeldags porslinsprylar från Astier de Villatte. De huserade föga förvånande i samma monter som John Derian. De delar en liknande, lite nostalgisk och romantisk, önskan att vrida tillbaka klockan.

Söta, poppiga speglar från Eno Studio som hade fler fina grejer med samma glada känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar