fredag 2 september 2011

Inget att avundas

Inte så mycket a game of thrones som a game of catwalk. Sansa Stark på front row.
Bild från HBO:s filmatisering givetvis.

Jag har tillbringat sommaren med att läsa fantasy, gud bevars. Så kan det gå om man är med i en bokcirkel och låter andra välja böcker åt en i ett försök att vidga sina vyer. Luntan som varit på tapeten är givetvis George RR Martins A Game of Thrones. Duger det åt HBO duger det åt mig, eller hur nu tankarna gick. Nåväl, förutom visdomar av typen "winter is coming", vidlyftiga vidunder, dunkla profetior och mer eller mindre avancerade sätt att ta kål på varandra ägnas också en inte omistlig del av de 807 sidorna åt att beskriva karaktärernas kläder.

Så vad tjafsar jag för? Borde inte undertecknad om någon digga digra redogörelser - jag som med jämna mellanrum slår mig för knäna och klagar på att folk inte anstränger sig mer utan insisterar på att tröska runt i jeans i tid och otid? Just det kan man verkligen inte beskylla släkterna Baratheon, Stark, Lannister och alla de andra för. Här finns inte ett blåtyg i sikte. Tyvärr är nu inte Martin någon Diana Vreeland och hans karaktärer knappast Daphne Guinness, även om jag tänker mig att drottning Cercei gärna skulle byta bort sin banala get-up mot något från ölarvtagerskans digra samling.

Men det som verkligen förundrar är inte att författarens klädbeskrivningar saknar spänst utan snarare att han verkar lida en sån brist på fantasi, vilket onekligen är ironiskt om man betänker genren. Snubben kan välja att klä sitt persongalleri i vad som helst, och vi vet ju efter nästan 1000 sidor att han inte bangar vare sig drakar, evig vinter eller levande döda, så varför nöjer han sig med att ge sina kvinnliga protagonister något som Vickan skulle kunna kränga på sig till nobelfesten?

Det kan vara så att det är den stygga drottningen som råkar mest illa ut när det gäller förfärliga påklädningar. Kanske är det skribentens sätt att straffa de onda - "Du må regera nu, din omoraliska brorknullande bitch men du gör det iklädd en svart klänning med ett liv täckt av hundra tårformade små rubiner som gör att det ser ut som om du gråter blod." Om jag vore Cercei skulle jag genast ringa upp Sarah Burton, beställa en helt ny garderob och säga åt George RR Martin att raka sig och skaffa ett jobb. Eller bara gasta till närstående vakter: Off with his head!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar