tisdag 6 september 2011

Frälst, förmögen, förskingrad

Ibland blir man bönhörd. Rivig ullmatta från 1960-talet, i skick som ny.

Som vi diskuterade tidigare, kära läsare, vill man ibland vidga sina vyer. Detta kan ske medelst nya kulturella intryck (vill bara passa på att i anknytning till detta meddela att ingen annan i min bokcirkel hade läst ut A Game of Thrones. Jag funderar på att byta upp mig till en församling som faktiskt öppnar de litterära verk de tvingar på andra...). Men ibland kan man också behöva faktiskt förflytta sig och vad passar då bättre än att ägna en dag åt 2handshopping utanför tullarna? Sagt och gjort; jag och min bästis lämnade 08-området bakom oss i förra veckan, och beväpnade med visakort och karta begav vi oss ut på jakt efter den heliga Graal som är andrahandsbutiker där stockholmshipsters ännu inte funnit frälsning. Vårt korståg ledde oss hela vägen till "den stolta fristaden" Eskilstuna (deras formulering förstås, jag ägnar mig sällan åt så tafflig copy).

Efter en stadig fika på söta Kafé Kaka gjorde vi staden osäker. Några obligatoriska inköp på Pingstkyrkans loppis och Myrorna beredde vägen, inte för Herran, utan för mer sofistikerade (läs dyrare) inköp på "riktiga" butiker. Om ni någonsin befinner er i Eskilstunas citykärna så missa för Guds skull inte Kristinas Antik & Kuriosa på Rådhustorget som inte bara är välsorterad utan också har förtjusande expediter. Jag kan också med varm hand rekommendera Nostalgi inredning på Köpmangatan, där jag hittade sex galet onödiga, men fullständigt bedårande, likörglas som redan fått mig att se ljuset. Min kompis slog till på en fräck, gammal jordglob från tiden då Sovjetunionen ännu var en spelare. Största fyndet är dock mattan ovan, vars minst sagt ettriga mönster jag tänkte skulle stå som trivsam kontrast till mitt betongbord. Den hittade jag i min mors förråd. Tack och amen för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar