söndag 3 oktober 2010

O Captain! My Captain!

Det tjusiga betongbordet som snart kommer att flytta hem till mig.
Men observera främst kniven, gaffeln och skeden.
Sett dem tidigare?

Att ha hyfsad koll på samtiden, och de så kallade strömningarna där i, är ju något varje journalist med självaktning självklart strävar efter. Man vill ju knappast vara en av de ömkansvärda Ginny come latelys som är sist på bollen hela tiden. Därför var det med skräckblandad förtjusning jag gick omkring på Room nu på eftermiddagen. Här finns nämligen det bord som jag tänker införskaffa till min nya lägenhet och så långt var allt gott och väl om än inte värst avantgarde, men vet ni vad stajlisterna hade valt att duka med? "Mina" nysilverbestick. Jösses! Borde jag kliva av tåget tout de suite eller tvärtom vara nöjd över att ha gått på i tid? Det är ju förstås alltid smickrande att veta att man har den eftersträvansvärda kollen men man vill ju inte bli en klyscha som går att köpa var som helst. Dagens i-landsproblem ligger härmed på bordet i dubbel bemärkelse.

Lite samma dilemma kan jag tänka mig att männen bakom ultrahippa Melbourne-stället Captains of Industry lider av. De är så rätt i tiden att det verkligen är skrämmande. Här finns inte bara otroligt tjusiga inredningar utan också en skräddare, randsydda skor och en gammeldags barberare med förtroendeingivande nostalgiska namnet Herr Blick. De välklädda männen sammanfattar verkligen 2010 perfekt. Är inte det lite läskigt, eller blir man tvärtom sugen på att veta hur de kommer att utvecklas. Kommer de alltid att vara lika rätt?

To be contuined...




Flotta magasinet Vogue Living ägnar inte mindre än tre sidor åt Captains of Industry. Det ligger i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar