torsdag 14 oktober 2010

Arkitektens fritidshus

Så tjock att den inte fick plats i brevfacket utan var tvungen att hämtas på posten.
Alltid ett bra tecken när det gäller coffe table books.


Fick precis hem nya boken Arkitektens fritidshus av Kenneth Kauppi (förlaget Arena) och har börjat bläddra så smått. Verkar förtjusande, som ju soffbordsböcker så ofta är. Här ska man alltså få en chans att gå husesyn hos yrkesgruppen när de svarta polotröjorna tagits av. Det är en rejäl tegelsten på över 300 sidor med fotografier högt och lågt som genren bjuder. Och författaren förklarar valet att visa just sommarstugor med att han hört oräkneliga arkitekter säga följande: "Okej, jag bor så här - men du skulle följa med och titta på mitt fritidshus...". Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är sympatiskt eller bara ett blindspår för att låtsas som om det här är något annat än en lösning på att våra svenska arkitekters hem redan har valsat runt i alla tänkbara publikationer, inklusive Kauppis egen Arkitektens hem som kom för ett par år sedan.

Nåväl, läsaren får i alla fall chansen att boa in sig hos 22 namnkunniga proffs och det är verkligen inte fy skam. Redan på s 28 hittar jag emaljkannan jag vill ha, på s 6o finns Pål och Helena Dunérs ohämmat tjusiga Ligurien-bostad och på s 173 en bedårande vedkamin från 1970-talet. Verkar lovande även om jag förhåller mig hälsosamt skeptisk till pressmeddelandets önskan om att få oss att tro att det är "ofta påtagligt ostajlat".


Bilder ur boken.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag heter Cecilia och är intresserad av att komma i kontakt med dig angående ett bygg- och renoveringserbjudande som jag tror kan vara av intresse för dig och dina läsare. Har du en e-postadress jag kan nå dig på?

    Mig når du på cecilia@prontocommunication.se

    Vänligen,
    Cecilia

    SvaraRadera