fredag 20 augusti 2010

Vredens tid

Hurra för Myrorna, hu för pälsängrar.
Foto: Style.com

Come on! Nästan precis en sådan här kjol (dock inte från LV) lyckades jag hitta på Myrorna för ett par år sen, till det facila priset 150 spänn och då ingick en kavaj också. Jag inte bara hittade den utan köpte den, tvättade och sydde upp den, bar den och fick dessutom komplimanger av Martina Bonnier (för första och enda gången under min DV-praktik). Och jag skulle gärna göra om det i höst när vippande kjolar står högt upp på allas önskelistor om det inte vore så att ett gäng pälsängrar festade loss på den när den hängde i garderoben för en tid sedan. De åt inte upp hela kjolen förstås men hade tuggat stora, strategiskt belägna hål över hela plagget. Och bara tanken på att det skulle kunna finnas något äckligt djur krypandes inne i någon fåll någonstans fick mig att slänga hela rasket på tippen. Surt.

Det finns förstås ett gäng trick man kan ta till för att undvika söndersmaskade outfits, men jag är osäker på om något faktiskt fungerar. Anticimex rådde mig att hålla koll på skalbaggarna när de flög in genom fönstret och döda dem då, vilket inte låter vidare high tech. Numer har jag, förutom mosade insekter på fönsterbrädan, en hög med lavendelpåsar högt och lågt i garderoben och har inte sett några plaggätare på länge. Andra knep är att använda kastanjer, vars doft pälsängrar tydligen ska sky som pesten, eller cederträ. Annars är väl regeln att bara hänga in rena kläder och packa sådant man är extra rädd om i platspåsar. De riktiga godbitarna kan man vacuumförpacka med dammsugaren, har jag läst i Rita Konigs Domestic Bliss. Husmoderskuren är att lägga plaggen i frysen i minst 20 minuter, det skulle i alla fall avskräcka mig om jag var en insekt med osunda böjelser.

Är man någorlunda händig kan man ju alltid laga hålen om de inte är för många (och man kan leva med att creepy crawlies har kränkt ens favoritplagg). Annars får man väl leva i vetskapen om att man kunde ha varit helt rätt hösten 2010 och säga som Zander i filmen Starship Troupers när han står öga mot öga med en speciellt ilsken insekt: "One day, somebody like me is going to kill you, and your whole fucking race."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar