fredag 6 augusti 2010

I denna ljuva sommartid

På Leila's Shop vet man hur en slipsten ska dras. Emalj funkar i alla lägen.

Ibland behöver man en påminnelse om hur käckt något är och precis en sådan klonkade ned på bordet bredvid mig när jag fikade på Leila's Shop i London på semestern. Ta ta - ett rejält fat i emalj. Så väldigt praktiskt och snyggt. Jag drog mig genast till minnes hur mycket jag diggar materialet. Väl hemma igen sprang jag på en stilig solgul emaljkaffekanna från Kockums i prylboden runt hörnet och började dagdrömma om allt kul vi skulle ha tillsammans och hur bra den skulle passa till mina svart-vita frukostkoppar. Ack, hur verkligheten kom ikapp mig när min nyfunna vän visade sin sönderrostade insida. Något jag tidigare läst om att det inte är nyttigt med flagad emalj ekade svagt i bakhuvudet och efter en konsultation med en opartisk rådgivare (min mor) lämnade jag kannan åt sitt öde.

Än har jag dock inte givit upp tanken på en kanna att läsa morgontidningen ihop med. Men emalj kan ju användas till så mycket och när jag var på Room i går fick jag syn på Hackmans ljuvliga retrokastruller. Tydligen är jag inte ensam om min förtjusning. För mönstret står, för mig tidigare okända, Dog Design som är en finsk formgivargrupp som funnits sedan 1998 och för den utsökta gammeldags känslan står hjälten för dagen - emalj. Vill ni riktigt frossa i stiliga emaljerade ting så ta en sväng förbi Ettore Sottsass-utställningen på Kulturhuset där man kan njuta av flera bedårande vaser och tallrikar signerade den gamle mästaren.

Vilket schvung! Men den finns bara till försäljning till sista augusti, enligt Hackmans hemsida. Dags att passa på, som det brukar heta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar