måndag 23 augusti 2010

Finns inte på kartan

Författarna till Scandinavian Country, på svenska Sköna hem i Norden, är rätt så förtjusta i Sverige, Finland, Norge och Danmark och vill gärna att deras landsmän ska veta hur tjusigt det är i norra Europa.

Att höra sin egen vardag beskrivas i exotiska ordalag kan verkligen vara väldigt uppfriskande. Jag minns till exempel när duktiga Chelsea Fuss från bloggen Frolic besökte Sverige och under ett par månader kontinuerligt skrev om vad hon såg och upplevde (exempel här, här och här). I helgen hängde jag så lite på mitt lokala bibliotek och hade turen att springa på soffbordsboken Sköna hem i Norden av amerikanska inredningsskribenterna JoAnn Barwick och Norma Skurka som fullständigt avgudar Sverige ("herresätenas och stugornas land"), Norge ("fjordarnas och midnattssolens land"), Finland ("skogarnas och sjöarnas land") och Danmark ("öarnas och sundens land").

Medan ms Fuss bloggade om sådant man själv känner till och till största delen gillar kan man faktiskt undra om Barwick+Skurka verkligen satt sin fot i någon av länderna. Underbara kommentarer av typen: "Dessa folk lever nära naturen", "man har utvecklat en märklig skarpsyn och vet instinktivt var gränsen mellan det vackra och det överlastade går", och min personliga favorit - "God smak förefaller vara medfödd i dessa trakter", finns lite här och var i den drygt 200 sidor tjocka boken. Givetvis otroligt underhållande och nästan häpnadsväckande att den gavs ut så sent som 1991. Allt är så gemytligt, nordiskt och vackert att jag inte kan minnas att jag någonsin upplevt något liknande i verkligheten. Exotiskt var ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar