fredag 27 augusti 2010

I spindelns nät

Fina broscher i formen av säkerhetsnålar har Sonia Rykiel bjudit på i flera år. En av mina egna all time favourites är en decimeterstor strassprydd sak som jag bar nästan dagligen under ett års tid. Kanske dags att plocka fram den igen?

Häromdagen sprang jag nästan in i en snubbe på väg hem från ett speciellt tänkvärt möte. Det var rena turen att vi inte kraschade mitt på Folkungagatan, jag kan precis föreställa mig hur hans takeaway-käk hade regnat ned över oss båda. Anledningen att ta upp denna ickehändelse överhuvudtaget är att han hade en ganska minnesvärd ensemble på sig som jag nog inte ens hade noterat om ovanstående risk inte förelegat. Egentligen hade han nog en tämligen generic söderkillemedhyfsadkollochensmulaförmycketfritidochkreativapretentioner-outfit på sig. Men det som gjorde att den stod ut i bruset var den rejäla strassbroschen i form av en spindel som prydde vänstra sidan på hans kavajskurna, senapsgula kofta. Det var så chic och upplyftande att se ett klassiskt tantsmycke på en ung man att jag blev helt förtjust (även om jag utgår från att han köpt den på nåt hippt ställe, typ Brandstationen där jag skymtade ett gäng liknande vid mitt senaste besök) och trots att jag egentligen förstås föredrar något en smula mer nedtonat, mer åt det här hållet.

Hur som helst, hela historien fick mig att börja fingra lite på mina egna broscher som har legat undanpackade i ett drygt halvår sedan jag den hårda vägen insett att de oundvikligen gör hål i tunna sidenblusar och heliga ylletröjor. Favoriten har länge varit en rejäl säkerhetsnål prydd med stass från Sonia Rykiel, stolt hemtransporterad från Paris flottare varuhus och så ivrigt använd att stenarna börjat lossna. Estetiken så klart en oemotståndlig mix av form och funktion. Den är inte helt skonsam mot kläderna men vad är väl lite tough love vänner emellan? Kanske gör den comeback i höst, eller så får den konkurrens av någon av de här två sötnosarna. Var nu försiktiga ute i stadsvimlet - ni kan få inspiration till en helt ny garderob (eller en palak panir över den befintliga).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar