torsdag 17 november 2011

Gullivers resor

Big Bling kallas halsbandet blygsamt, ett av Penelope Batleys examensarbeten när hon gick på Royal Academy of Art i London.
Ja, smycken ligger undertecknad varmt om hjärtat - nu är det sagt, med risk för att i fortsättningen bli ansedd som föga unik. (Ack, vilken risk att ta i dessa individualistiska tidevarv.) Nåväl, därför var det knappast underligt att Penelope Batleys rara lampor, som jag skrivit om tidigare, seglade upp som verkliga favoriter när jag fick tillgång till presskivan och kunde se fler av hennes produkter. Hon berättade när jag trillade in i hennes monter på 100 % Design hur viktigt hon tycker att det är att föremålen blir lika delar poetiska och humoristiska, och jag tycker att hon navigerar fint mellan dessa potentiella Skylla och Karybdis. Jag har ju, som ni vet, lite svårt för överdrivet "skojig" formgivning.

Ett av mina tidigaste minnen är lyckan i att få plocka bland min farmors smycken, som vanligen förvarades i ett silverfärgat skrin med rosa rosor i emalj på toppen och röd, mjuk sammet inuti. Nostalgin gör aktiviteten nästan outhärdligt gyllene så här flera decennier senare. Det vore nog att begära för mycket att någon produkt i vuxen ålder skulle kunna tävla med det, men Batleys prylar gör ett heroiskt försök och det är väl vackert så.

Både halsband och örhängen? Ja, varför välja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar