torsdag 29 oktober 2009

Den perfekte vännen

James Noel Smiths superba illustrationer lyfter "Domino - the Book of Decorating"
från snygg inspirationsbok till veritabel pärla.

Ibland vet man inte hur mycket man har saknat något förrän man trillar på det av en tillfällighet och sen kan man plötsligt inte få nog. Så är det med mig och inredningsillustrationer för tillfället. Medan modeillustration har fått sig ett uppsving de senaste åren med postergirls som Burfitt och Watkins har inredningsditon fört en minst sagt tynande tillvaro. Den har fått se sig ersatt med fotografier i de glossiga magasinen, men jag hoppas på ett trendbrott. Jag vill se fler ritade stolar, målade vardagsrum och egensinnigt tolkade stilleben i inredningstidskrifterna och jag vill se dem nu! Jag har så klart inget emot snygga pics men illustrationer ger en annan känsla; kalla den konstnärlig, tolkande eller down right nostalgisk men det är dags att fotograferna klev ned från tronen som de allmäktiga vidarebefordrarna av hus, hem och design. Vill du doppa tån i den lilla floden av inredningsillustrationer så börja med att surfa in på Anne Harwells charmerande blogg Annechovie och Carol Gillotts söta Paris Breakfast, men skyll inte på mig om du plötsligt finner dig i akut behov av fler illustrationer. Vi kanske får starta en namninsamling.


Två av Anne Harwells illustrationer.

Det här är en bok som jag hoppas kunna lägga vantarna på framöver.

I bästa fall har Mita Corsini Bland fått bre ut sig riktigt mycket.

Hur skulle man kunna undgå att gilla någon som säger sig måla "Paris dreams"? Croissanter ser ju faktiskt ännu godare ut målade i akvarell.

Paris Breakfast är en blogg för alla som längtar till Paris lite nu och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar