måndag 2 november 2009

Boktipset: the Well-dressed Home


Boken är pedagogiskt uppbyggd, olika stilar presenteras med collage, catwalkbilder och interiörer. Fotografen Karyn R Millets bilder förgyller upplevelsen!

Slog ju som bekant till på boken The Well-dressed Home av Annette Tatum för inte så länge sen och så trillade den till min stora glädje ned i brevlådan i fredags. Jag har alltid varit fascinerad av smak; hur kommer det sig att olika personer gillar olika saker och vad ligger egentligen bakom? Till stor del är det givetvis fråga om kulturella preferenser, men vad är det som gör att personer som är uppvuxna på samma ställe, har liknande utbildning och så vidare diggar olika tröjor, stolar och tapeter?

Med det i bakhuvudet lät bokens undertitel "fashionable design inspired by your personal style" som en guldgruva. Här skulle stilar benas ut och kanske skulle man få veta vad som utgjorde den underliggande röda tråden i just ens egen garderob (och hur denna sedan skulle översättas till ljuvliga interiörer). Lite som att ligga på analyssoffan och lära känna sig själv på nytt. Riktigt så blev det nu inte och kanske är jag inte ens förvånad eller besviken.

Jo, kanske lite besviken. Boken känns trots sina 250 sidor ytlig. Man delas, beroende på vad man har hängande i garderoben, in i olika kategorier som till exempel "romantic", "classic", "modern", "eco". Det är väl att göra det lite lätt för sig? De flesta har nog en ganska tydlig insikt i vilken typ av kläder de gillar och behöver inte få det förklarat för sig att "classic style is timeless, not trendy". Dessutom plockas klädstilen ganska rakt av in i inredningen i de flesta fall trots att Tatum bedyrar motsatsen. Mönster och tyger flyttar in och knappar, broscher och andra dekorationer gör sig hemmastadda. Jag hade hoppats att det skulle vara lite mer komplicerat än så att översätta min klädstil till min lägenhet. Det blir för mycket fokus på enskilda plagg och för lite på stilen som helhet.

Men jag vill inte vara för elak för det finns rara tips, tjusiga bilder och ärtiga story boards och har man lite mer sansade förväntningar är den inte dum att bläddra i.



Bilder ur boken. Överst ett exempel på stilen "couture bohemian"
och nedan ett classic-collage och ett exempel på "classic casual".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar