måndag 9 november 2009

Your brand new leopard-skin pill box hat

Så klassiskt, så elegant så... ute?

Det ligger i sakens natur att något som är modernt till slut (troligtvis ganska snart) bli omodernt. Det var ju därför mademoiselle Chanel så envist hävdade att hon inte var modern utan hade en egen stil. Någon som däremot utan tvekan var modern var pillerburkshatten. Nu för den en tynande tillvaro; Nationalencyklopedian avfärdar den närmast spydigt med beskrivningen: "liten damhatt utan brätten, placerad på hjässan. Den var modern under 1950- och 60-talen." Rackars, och det som såg så storstilat ut för pillerburken för några decennier sen då den hade fans som snyggingarna Jackie Kennedy och Audrey Hepburn.

Sen gick det bara utför och hatten kom att bli symbol för töntiga tanter. Min egen mor bar faktiskt en pillerburk när hon på sin 50-årsfest klädde ut sig till "tant" för att driva med åldrandet. Roligt men inte speciellt chic. Men kanske har vinden vänt. Tjusiga presidentfrun Bruni som utnämnts till 00-talets egen Jackie har synts med pillerburken på sin hjässa och minnsann om jag inte såg en riktig godbit till hatt inne på Hattbaren i dag när jag var ute och spatserade efter lunchen. Kanske skriver jag bara det här inlägget för att försvara den tusenlapp jag ämnar lägga på en alldeles egen pillerburk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar