måndag 16 november 2009

Flygare i Sverige

Så här såg det ut när Märta Måås-Fjätterström ställde ut på Liljevalchs 1934.
Bild från Liljevalchs.


Har ni som jag varit sega i starten när det gäller att ta er till Liljevalchs och spana in utställningen "Märta flyger igen" med mattor från Märta Måås-Fjetterströms väveri? Se då till att kom iväg, för den är värd att se. Förutom verk av Måås-Fjätterström själv finns också nyare inslag från Jonas Bohlin, CKR och Front, vilket egentligen inte alls skulle behövas för att att biljetten skulle vara värd sina 70 spänn men det är bara att tacka och ta emot. Utställningen följer en kronologisk ordning och visar mattor från 1909 fram till i dag och det ska visst, enligt konsthallen, finnas 150 mattor i salarna och det finns ingen anledning att misstro det; det är mattor överallt!

De första salarna visar Måås-Fjetterströms egna produktion med guldkorn som Hjortskogen från 1929, Hästhagen från 1923 och Staffan Stalledräng från 1909, sedan följer de andra konstnärliga ledarna i MMF AB och på slutet visas moderna tolkningar av bland andra Claesson Koivisto Rune som formgivit mattor som mest av allt liknar abstrakta konstverk av Rothko. Ett rum ägnas också nya versioner av mattan Bruna Heden från 1931 där 2000-talets formgivare satt tänderna i traditionen och i flera fall presenterar något urtjusigt. Fronts akvarellinspirerade matta och Jonas Bohlins mörka dito är underbara.

Enda invändningen mot utställningen skulle väl vara den gamla vanliga när det gäller design: Det är svårt att ställa ut bruksföremål. Det är en smula konstigt att se mattor som var tänka att ingå i ett hem eller en offentlig inredning på väggen som vore de tavlor. Det optimala vore väl om allmänheten fick tillräde till alla de lägenheter som stoltserar med en MMF-matta, men nu får jag väl sansa mig.


Bild från Liljevalchs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar