onsdag 21 oktober 2009

Paradiset finns om hörnet


Rita Konig utanför sitt förra sovrum. Bilden är hämtad från Domino.


Jag har med beundran och förtjusning följt inredaren och skribenten Rita Konig sen hon skrev kolumnen Rita Say’s i brittiska Vogue och jag är långt ifrån ensam. Där kunde man läsa allehanda galna och underbara tips på hur man skulle förvandla vardagen till något mer glamouröst, lite som en nutida version av Vreelands legendariska råd i ”Why Don’t You” (fast kanske en smula mer realistiska). Här handlar det i tur och ordning om vad man ska leta efter om man shoppar second hand, hur man gör flytten lite mindre gräslig och hur man sköter sina krukväxter:

The best things to buy are china, glass and linen. Hold the latter up to the light to show up any thin patches. Don’t buy worn linen, as it will quickly rip. But don’t worry about buying other peoples monograms – they’re just so pretty.


If you are goin to pack and unpack yourself, remember to take a case of champagne with you. It solves the first-night no-corkscrew problem.


Potted gardenias are delicious. Don’t be put off by their few flowers. They smell expensive and they are also rather spolit. They only like soft water, so you either have to put them outside in the rain, or give them cooled boiled water.

Hon sammanfattade senare sina husliga kunskaper med schvung i de två rara böckerna Domestic Bliss och Culinary Trickery och bloggade intensivt på numer nedlagda inredningsmagasinet Dominos hemsida. Om man, som jag, inte kan få nog av hennes personliga inredningstips kan man med fördel följa henne på the New York Times blogg The Moment där hon under rubriken ”Inside Out” skriver på tisdagar. Jag tror inte att man behöver dela hennes smak för att tycka att texterna är underhållande och informativa, men vad vet jag – jag skulle flytta in i vilket rum hon än designat. Gillar man estetiken kan jag också rekommendera Domino the Book of Decorating. Fab!

Bilder från Domino.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar