måndag 6 februari 2012

Vredens druvor

Jepp, här är de - Snurks uteliggarlakan. Pepp eller depp?
Halleluja! Just när man tror att Sverige börjar bli lite för tillbakalutat för sitt eget bästa rör någon om i grytan - eller i vattenglaset kanske vi ska säga. Nu senast är det Trendgruppens Stefan Nilsson som hamnat i den så kallade hetluften med sin pop up-butik Design with a Concious på ärevärdiga Nordiska Kompaniet i Stockholm. Inspirationen hämtades från Reclaim Wallstreet-rörelsen. Lite "Reclaim NK", med andra ord. Så postmodernt och trippelironiskt att man knappt hänger med, eller tvärtom ett uppriktigt försök att sätta fokus på något viktigt - vem vet?

Jag kunde på pressfrukosten i fredags först inte riktigt bestämma mig för om tilltaget var en god eller sällsynt risig idé. Kan man medelst ganska billiga knep som glas som ser ut som tunnor för giftigt avfall, tallrikar med de sju dödssynderna och dygderna och - så klart - de omtalade uteliggarlakanen skapa en intressant debatt? Uppenbarligen inte riktigt. Fokus har precis som när Gallioano way back in the days gjorde sin uteliggarkollektion mest handlat om huruvida det är otillbörligt smakalöst att NK-kunderna ska köpa sig fria från sina (möjligen) risiga samveten genom att strö småslantar omkring sig i stället för att göra skillnad i VERLIGA LIVET.

Men hell's bells - är det inte bättre att folk tänker lite än inte alls? Varken Nilsson eller NK är ju så korkade att de tror att utställning kommer att lösa alla problem, om ens några. Och jag finner det nog en smula bedårande att de i alla fall försöker. Jag menar, vad gör vi själva?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar