fredag 10 februari 2012

De utvalda

Finfina Front-stolen från Gemla.
Här kommer som utlovat lite fler sötnosar från mässan. Jag tyckte mig, förutom tidigare nämnda pasteller, också se en hel del annan färg men kanske en smula mer nedtonat än tidigare. Mer glatt än grällt. Mycket vitt också förstås. Skymtade även mängder av småbord, gärna i grupp. Ganska charmerande för oss som har lyckan att bo i lägenheter modell mindre. Det fanns också många möbler som antingen kan skryta med hantverksmässiga detaljer/tillverkningsformer eller som gärna vill att det ska se ut som om de har det. Fina, smått gammelmodiga toucher syntes således på sina håll. En uppsjö av pinnstolar, eller i alla fall varianter av pinnstolar fanns också. Tänk er Lilla Åland goes 2010-tal. Träfärgat och det som slött brukar kallas "skandinaviskt formspråk" var som vanligt väl representerat, konstigt vore annars. Det var även strömningen man möjligen kan benämna samtida retro, där designers låtit sig inspireras, vad nu det betyder i dagsläget, av tidigare årtionden som varför inte femtiotalet, och gör något som säkerligen faller 2010-talsmänniskan på läppen. Säkert utan att för den skull vara tråkigt. Marmor fanns också till min enorma glädje lite här och var, så chic!

Enjoy! (Det gjorde jag innan jag blev helt matt och underligt nog fullständigt ointresserad av att se en enda stol till i hela mitt liv... )

Snygga lampan BlancoWhite av Antoni Arola.
I stort sett allt var tjusigt i Asplunds monter, som vanligt. Förvaringen här knappast ett undantag.

Spänstiga fåtöljer från Branca Lisboa.
Våldsamt vackra jaktstolen av Östen Kristiansson nylanseras.

Jag vet att de inte är nya, men de är ju fantastiska. Signe Persson Melin för Byarums bruk.
David design är tillbaka. Snofsig matgrupp.
Rara skinndetaljer hos Ire.
Två av ovan nämnda småbord, från Hay.

En till snygging från Hay.

Gubi igen! Man får liksom aldrig nog av den här montern.

Monica Förster för Depadova.

Fina lampor i Greenhouse. Kristine Five Melvaeer är en blivande stjärna att hålla koll på, sanna mina ord.

Inte nödvändigtvis nya, men riviga. I Muutos monter.

Det här är nästan för nice, hos Nola. Jag vill se ännu mer marmor i framtiden - vilket material.
Snygga damastmattor hos Rezas. Oändligt mycket finare i verkligheten, färgerna kommer inte alls till sin rätt här.

Stolab visar klassiskt.

Pysslingbord hos Swedese. Gillar det träfärgade mest, men snyggt i grupp också.

Jag vet att jag redan visat dessa när jag var i Milano, men de är ju så fina. Patricia Urquoila vet sannerligen vad hon sysslar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar