fredag 24 september 2010

På väg

Min alldeles egen älskling.
Vad var det för galning som sa att man inte kan köpa sig lycka?

Mina damer och herrar, jag har ett tillännagivande. Jag är förälskad. Trogna läsare vet redan hur bedårad jag på senare tid har varit av skrivmaskiner och i går när jag gick förbi andrahandsbutiken Second Half på Folkungagatan såg jag maskinen för mig - en pistagegrön Hermes Baby, komplett med reseetui i nougatfärgat konstläder, hela kalaset i mint condition som det brukar heta. Je t'aime! Kvällen genomleds i skräck för att någon annan också skulle inse vilken dyrgrip som låg och väntade i affären.

Nu på lunchen kastade jag mig således ut för att flasha cashen och bära hem den nya vännen till lägenheten. "Den här var riktigt fin. Hermes var ett välkänt märke, de var nog dåtidens Apple", kommenterade kvinnan som stod i butiken när hon tog emot mitt Visa-kort. "150 kronor? Jag hade nog tagit mer för den, men jag äger ju inte affären. Du ska väl hem och skriva nu?", fortsatte hon varpå jag nästan ramlade av pinn (hade lätt pröjsat 500), mumlade något osammanhängande och redan såg för mig hur stiligt den kommer att lysa upp mitt skrivbord (en smula opraktiskt också för var ska min macbook nu stå? Men problem är ju som bekant till för att lösas...).

Succén fortsatte när jag packade upp godbiten och lät den posera lite. I ett fack i etuiet fanns nämligen originalbruksanvisningen och lite allmän inf0 om Hermes reseskrivmaskiner ("den perfekte reskamraten"). Här är vad som stod om min modell:

Resemaskinen i portföljformat.
Liten men naggande god är Hermes Baby, som trots det minimala formatet (28x28x6,5 cm, vikt endast 3,6 kg) är en kvalitetsmaskin i minsta detalj. Elegant, gedigen och verkligt tystskrivande är egenskaper som gör Hermes Baby till önskemodellen bland reseskrivmaskiner. Lätt och behagligt anslag. Vacker skrift.

Tystskrivande, prisbillig, lätt, elegant, praktisk och slitstark

Kunde förstås inte låta bli att google lite på märket och hittade mycket riktigt min raring, se här (för 395 dollar)! Är du nyfiken läs mer här och här.


Här är den i all sin prakt! Någon som vet hur gammal den är? Jag skulle nog gissa att den är från 1950- eller 60-talet på grund av färgen.


Den käcka portföljen som maskinen reser i. Så chic!



Information från när det begav sig + reservdelar.

2 kommentarer: