måndag 13 september 2010

Allt är bara bra, tack

Visst fanns den på plats, den röda sötnosen som också pryder hemsidan.

Inte kunde jag låta bli att besöka designsnackisen Merci när jag ändå vandrade omkring i krokarna. Och jag förstår mycket väl hajpen. Här finns en hel del godbitar, visst - men det som verkligen imponerar är den geniala stylingen. Det är inte en skräll att fler och fler butiker lägger lite krut på presentationen, den är ju avgörande för om man blir sugen på att shoppa eller inte. På Boulevard Beaumarchais 111 ligger inte en pryl fel (fast på ett bra sätt, inte på det där fascistoida "rör och dö"-sättet som vissa butiker obegripligt nog väljer när de ska visa upp sina prylar) och fast samma sortiment bevisligen finns på andra håll både i Paris och elsewhere var det så klart här man halade upp pluskan (köpte ett stiligt emaljfat i vitt och bedårande färgen amande som redan samma kväll fylldes med macaroner i matchande färger). Inköparna har uppenbart öga för både produkter och presentation och av språken i lokalen att döma så är butiken snart en turistattraktion i klass med la Tour Eiffel. Min enda invändning är att hela härligheten lika väl skulle kunna ligga i London, New York eller kanske Stockholm och sålunda inte riktigt har någon lokal förankring men jag kommer nog över det om jag får sitta i det otroligt stiliga caféet/biblioteket länge nog. Un café, s'il vous plaît...


Spectacular, spectacular! Är det där förresten månne en fransk bulldog? Så passande.


Små stilleben av den här kalibern fanns i parti och minut. Fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar