onsdag 22 september 2010

En gyllene bok om biologi

Så tjusigt! Illustratören Charley Harper är en av mina hjältar.

Var för ett tag sedan hemma hos min mor och snokade i gömmorna och fann till min stora glädje ett riktigt guldkorn (som jag genast stoppade på mig och tog hem): En gyllene bok om biologi från 1961. Vad ska man då ha en 49 år gammal ungdomsbok om hur världen är beskaffad till, kan man fråga sig. Svaret är - njuta av mästaren Charley Harpers underbara illustrationer. Så fina! Den gyllene boken var ett av hans första uppdrag och han fortsatte sedan att ägna sig åt naturillustrationer tills han gick bort 2007. Bilderna har en omisskännelig touch av femtiotal men känns fortfarande påfallande moderna och floran & faunan har sällan gjort sig bättre på bild. Gå in på hemsidan om du vill veta mer om en extraordinär illustratör.





Vilket habegär! Springer du på ett exemplar av den gyllene boken om biologi så köp den! Jag är också lite sugen på en litografi, vi får väl se vad som händer... Alla bilder ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar