onsdag 15 september 2010

Odysséen

Lampan Vertigo i design av Constance Guisset är en av Petite Fritures fina grejer och den som kanske har fått mest uppmärksamhet så här långt, men sen är ju Guisset en av Philippe Starcks favoriter också.

Jag har varit lite nyfiken på franska märket Petite Friture sen i vintras då jag pratade med Jens Fager och han outade att han skulle designa något för dem som skulle komma i produktion inom kort. Sen har jag liksom glömt bort det helt tills jag sprang på deras monter i Paris, ni vet ju hur det är. De har verkligen en hel del tjusiga saker i sitt sortiment, bland annat armaturen ovan som jag tycker att jag såg lite varstans i Paris och lampan Tidelight som Pierre Favresse har formgivit med inspiration från bilindustrin. Sen är jag småförtjust i byggsatsljusstaken av Jean-Charles Amey också; en lite mer organisk 2010-talsvariant av Fritz Nagels klassiker, kanske? Och ja, Fagers kryddkvarnar Sinus är inte så tokiga heller, designade för att kunna användas av både privatpersoner och i offentlig miljö. I vintras uttryckte han en önskan att få jobba mer utomlands ("Jag vill nå ut utanför Sverige. Det finns många trevliga företag här men man kan inte komma ifrån att Sverige är ett litet land, dessutom är de kulturella möten man har med folk från andra länder så otroligt intressanta. Om några år kanske jag öppnar en filial utomlands"). Och det verkar ju gå finfint!

Liten eller jättestor, du väljer själv när du bygger Ameys ljusstake.


Pierre Favresses käcka lampa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar