måndag 13 september 2010

Djurfarmen

Den här underbara noshörningen tillverkades för Hermès på 70-talet. Riktigt vad den användes till förtäljer inte historien men galet söt är den i alla fall.

Då var man tillbaka i vardagen igen efter en och en halv vecka i sus och dus; först i Paris och sedan i något mindre fartfyllda Lappland som dock har sina förtjänster även om de nu inte stavas chic... Något som däremot skulle kunna falla in under den kategorin var den förtjusande utställningen Animal som jag av en händelse ramlade in på när jag besökte Des Arts Décoratifs. Jag var lite småsur över att med några nesliga dagars marginal helt missat YSL-utställningen på Petit Palais och struttade in i Louvrens annex mest på vinst och förlust - om inte annat kan man ju njuta av Jeanne Lanvins interiörer, tänkte jag. Nu kan jag dock med varm hand rekommendera djurutställningen som håller på till den 30 november. Den är helt klart gjort med ett lätt anslag och jag tänker mig att curatorerna har haft ganska kul när de plockat vilt från samlingarna. Här finns allt från noshörningen ovan, läskiga hattar tillverkade av riktiga fåglar, knasigt porslin som imiterar köttstycken och väna porslinsfiguriner till möbler som svanen och myran där djurvärlden mest fungerat som inspiration. Sevärt!


Tekanna gjord av porslin för att efterlikna ett djurkranium, av Wicki Somers 2004.
Det kallar jag en galen tebjudning.


Det fanns också mindre kusliga inslag. Jag är inte särskilt sugen på en sommarstuga men om den omgärdades av den här stiliga grinden skulle jag kunna överväga saken. I bakgrunden syns Ingo Maurers lampor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar