tisdag 15 juni 2010

Vita nätter

Carnation, Lily, Lily, Rose av fantastiska John Singer Sargent, från 1885.
Ägs av Tate om jag inte misstar mig.


Vid de fåtal gånger varje år då jag befinner mig på landet blir jag alltid sugen på att ha en egen trädgård: så vackert, så kreativt, så avkopplande. Jag botas dock alltid i bilen på väg hem till stan. En balkong vore nog ett mer rimligt alternativ eller kanske ett foto av Denise Grünstein. Då är det perfekt att ha vänner som bjuder på brunch i det gröna och låter en hänga i deras tjusiga hammock och sippa bubblande drycker utan att behöva vare sig riva ogräs eller klippa häckar. Vid mitt senaste besök hade de dessutom införskaffat utebelysning av den rart nostalgiska typ som på Singer Sargent-tavlan ovan, om än från Ikea och driven med solenergi. Det finns något väldigt elegant i att ta med sig valda delar av inomhus utomhus. Helt enkelt civilisationen när den är som bäst - man må sitta i naturen men med bekvämligheter inom räckhåll (och en och annan humla i maten).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar