fredag 18 juni 2010

the Scent of Money

Vem skulle inte vilja se ut så här på sin bröllopsdag? Trogen är hon visst också, frågan är bara om det är mot äkta mannen eller parfymen.
(Härlig blandning av skräckfilm och barock slottsträdgård i bakgrunden dessutom.)


Jag tog inte tillfället i akt och hyrde ut min lägenhet och tjänade en hacka under det kungliga bröllopet. Däremot missade jag inte chansen att dissa de fula produkterna i Den officiella bröllopsserien när tidskriften Rum frågade om det var något jag kände för att tycka till om. Festen är således inte helt igenom en ekonomisk förlustaffär för mig. Det här med kommers och bröllop är ju inte något nytt, även om löpsedlar som "Hon bär vigselringarna" (dagens Expressen) och liknande knappast cirkulerade på Gustav Vasas tid. Men det som störde mig när det gällde produkterna i DOB var inte det en smula cyniska i att låtsas hylla brudparet medan man muddrar undersåtarna på pengar utan att prylarna var så själlösa. Det finns dock företag som lyckas med kopplingen produkt/bröllop och parfymtillverkarna står där i första ledet. De har ju fördelen av att ha en produkt som passar perfekt att laddas med allehanda abstrakta värden eftersom den i stort sett är osynlig. Lägg därtill forskningen som visar att dofter kan föra oss tillbaka till speciella ögonblick på ett kick och man har murat grunden för framgång. Vem skulle inte vilja inte betala 698 kronor för att minnas "den lyckligaste dagen i sitt liv"?


Estée Lauder vet att ingen wasp är perfekt som ogift. Deras slogan "This is your moment to be beautiful" låter dock som ett förtäckt hot. Vad händer sen?

Ms Wang kan så mycket om bröllop
att hon till och med skrivit en bok som heter Vera Wang on Weddings.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar