fredag 11 juni 2010

Den inbjudna

Ser det ut så här hos mina grannar?
L A Ring,
Vid frukostbordet. Olja på duk. Nationalmuseum. Foto: Nationalmuseum.


Jag och min bästa vän har länge diskuterat vilken fantastisk idé det vore om det någon gång var öppet hus i hela Stockholm så att man kunde få gå in till vem man ville och titta på hur de hade det hemma. Vi brukar vanligen börja prata om det när vi är ute och går och får syn på något hus som ser speciellt intressant ut. Det talas förresten om att det ska ordnas något liknande fast i mycket mindre format i huset där jag bor för att fira att byggnaden fyller 100 i år. Självklart står jag redo att störta in hos mina grannar för att se de har inrett. Har de kanske löst någon av rummens svårigheter på ett särdeles listigt sätt? Kan bli sommarens höjdpunkt. I väntan på att visionen ovan blir verklighet ser jag fram emot Nationalmuseums utställning Hemma som invigs om ett par dagar. Där utlovas att man ska få se interiörer så som de tolkats av bland annat Carl Larsson, Fanny Brate och Hanna Pauli. Låter fascinerande. En regnig dag som denna påminns jag dessutom om att museet kanske är det bästa och mest romantiska stället att hänga på när det smattrar på taket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar