tisdag 29 juni 2010

Himlar av lera

En Lisa Larson-pudel vid namn Bismarck pryder mitt skrivbord.

Häromdagen damp det ned ett paket i brevlådan och sådant är ju alltid roligt. Det visar sig att Gustavsbergs porslinsmuseum presenterar en utställningen om keramikern Lisa Larson fram till och med oktober och festar loss med att ge ut en tillhörande bok också. Tydligen invigdes det hela med pompa och ståt redan i slutet av maj av Japans ambassadör, vars landsmän inte bara har snöat in på Stig Lindberg utan även tagit de runda larsonfigurerna till sina hjärtan. Jag som är något av ett fan (och som också lyckas outa min mor som detsamma efter att ha hittat flera av hennes prydnadsgrejer på bild) bläddrar med förtjusning i boken som förvisso är ganska tunn men full av schyssta fotografier, 50- och 60-talsgrejerna är ärtigast. Vill ni veta mer om Lisa Larson så finns det också en film som gjorts lagom till utställningen, trailern finns här för nyfikna. Vem vet, det är inte omöjligt att jag tar mig en tur förbi Gustavsberg under semestern.


Bilder ur boken Lisa Larson - keramiker av Märta Holkers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar