torsdag 21 juli 2011

Flugan och evigheten

Flugan var om inte huvudsaken så i alla fall inte perifer hos Lagercrantz,
vilket syns med all önskvärd tydlighet i Stina Wirséns porträtt.


Sommaren är ju som allra bäst när man kan fördriva den läsandes. Regniga dagar hälsas med hurrarop. Och för mig är det inte deckare som lockar utan alla de böcker jag tenderar att plocka på mig under året som, innan jag likt en god värdinna får tid att gulla med dem, ligger och väntar på min uppmärksamhet. I dag var det Stina Otterbergs förtjänstfulla Klädd i sitt språk om Olof Lagercrantz som förväntansfullt öppnades. Det finns förstås otaliga anledningar att läsa avhandlingen men en så god som någon är Otterbergs förtjusande inledning där kritikerns snofsigt knutna, allestädes närvarande fluga tar utrymme. Den var visst närmast legendarisk, om man ska tro den lagercrantzka kollegan Magdalena Ribbing. Och varför tvivla? Det finns något närmast magiskt över flugor; en bedårande blandning av sprätt och självsäkerhet.

Hursomhelst: förutom ett våldsam begär efter ett elegantare och mer slagkraftigt vokabulär fick boken mig också att önska att fler män bar fluga. Jag vet att det har blivit något av just en fluga bland en viss typ av pojkar, men de breda lagren verkar märkligt ovilliga att snöra på sig prydnaden. Varför? Handlar det om slöhet? Eller om den så ofta hyllade principen att det inte ska märkas att man har ansträngt sig? Om det är det sistnämnda som hindrar er, män, så betänk att Angelo Flaccaventos konstaterande "trying hard is not elegant. One should look like one did not try at all" i vårens nummer av Dapper Dan bara några rader tidigare föregicks av en beskrivning av hans egen vardagsuniform som inkluderar fluga och väst.

Flugan är, det erkänns, en liten smula teatral och kräver sin man, men att folk skulle ha insett det och därför avhåller sig visar prov på en självinsikt som jag betvivlar att majoriteten av befolkningen besitter. Återstår då att misstänka att de flesta helt enkelt inte vet hur man knyter en fluga. Låt mig bistå er, mina herrar.



Illustration hämtad från NE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar