torsdag 3 februari 2011

Paradise Regained

Luca Nichetto visar sina nya prylar på Designgalleriet till och med 26 februari. Ta er dit!

Jösses, det är mycket sjuttiotal just nu. Jag har inte varit på modeveckan den här gången men rykten gör gällande att det spelas Abba så fort tillfälle ges och ni har väl sett exempelvis Marc Jacobs vår/sommarkollektion? Och i går när kökstillverkaren Kvänum bjöd in till pressträff var det för att visa ett kök som inspirerats av nämnda decennium. De passade också på att bjuda på kulinariska klassiker som rotmos, räkcoctail med avokado och inlagda päron med After Eight. Delicious, non?
Jag har, trots att jag är sjuttiotalist, alltid föredragit sextiotalet utan att riktigt veta varför. Välklippta poppojkar slår väl gröna vågare vilken dag som helst. Men tar man bara "rätt" influenser från sjuttiotalet och låter dem landa i samtiden blir det ju riktigt tjusigt. Köksknopparna ovan är upphittade i Kvänums arkiv och avdammade för 2011-talspubliken och vem faller inte för dem?

En annan som blickat bakåt är duktiga designern Luca Nichetto som för närvarande ställer ut sina nya produkter på Designgalleriet. Vaserna, som är to die for och som jag utan tvekan skulle ha snott med mig om jag hade haft möjlighet, är tydligen inspirerade av glaspärlorna som turisterna köpte med sig hem från Murano på sjuttiotalet. Färgerna är galet karamellfina och de känns väldigt mycket nu.














Ja tack, de här skulle passa finfint på mitt nya matbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar