tisdag 22 februari 2011

Nödvändigheten i att dansa

Jeanloup Sieffs foton är farligt eleganta och väldigt franska, alla fall om man får tro utställningens curator Anna Tellgren.

Ni har väl inte missat den lilla Jeanluop Sieff-utställningen på Moderna Museet? Den är helt klart värd omvägen ut på Skeppsholmen trots att minusgraderna vägrar att ge sig. Jag måste medge att jag inte visste så mycket om Sieff innan jag trillade in på pressvisningen men är nu lite av ett fan. Och för all del; vad finns det att inte gilla? Urtjusiga svartvita porträtt på snygga franska kulturpersonligheter och modeller faller väl in under kategorin Alltid rätt?

Men det är inte bara kändisar som Truffaut, Saint Laurent och Deneuve som poserar på Sieffs foton, han plåtade dansare också. Och det är ganska mycket balett i mitt liv för tillfället märker jag till min stora förtjusning. Dels visas ju några av Sieffs sublima dansfotografier i utställningen men sen såg jag också hajpade La Danse igår och häpnade över elegansen och det hårda arbetet och ska på Operan 18 mars och se SYNC Altro Canto vilket ska bli fab, förstås. Dessutom hägrar givetvis Black Swan med favoriten Natalie Portman inom en nära framtid. Jag kanske borde svepa upp håret i chignon och bli lite mer graciös. Det sistnämnda möjligen lättare sagt än gjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar