måndag 10 maj 2010

Skumtimmen

Villa Erba ligger alldeles vid Como-sjön och vinner hands down som den vackraste mässlokal som jag någonsin besökt, även om själva mässhallarna i ärlighetens namn låg som paviljonger i parken.

Jag var så lyckligt lottad att jag tillbringade några dagar förra veckan i trakterna runt Como-sjön och besökte textilmässan Proposte. Eftersom det spöregnade hela första dagen så tryckte jag inomhus och när jag behövde en paus från gardiner, kuddar och möbletyger råkade jag av en händelse springa på en utställning om själva byggnaden, som inte alls är så gammal som den verkar utan tvärtom byggdes under sent 1800-tal. Det visade sig dessutom att villan var regissören Luchino Viscontis barndomshem och man kunde smyga runt i några bevarade rum och känna fläkten från svunna dagar, i sinnet i sällskap med "den italienska neorealismens fader". Det var nästan lite spöklikt att vandra omkring i de mastiga rummen helt ensam. Man behövde bara komma några meter från det hemtrevliga pressrummet för att stämningen skulle bli en helt annan - ett sånt här hus kan nog ruva på både det ena och det andra. (Fast så tänkte jag förstås inte då, man har väl någon form av självbevarelsedrift...)


Det var ganska mörkt i rummen på grund av regnet och solskydden som ska se till
att inredningarna inte tar stryk av klimatet.


Badrummet var min favorit,
nästan overkligt tjusigt men utan det pompösa guldet som fanns på andra håll.


En toalettstol med blå blommor är helt klart flottare än den jag har hemma.
Ett hett tips när man renoverar badrummet nästa gång!


Dörren in till badrummet var dekorerad med blommor
och vad jag antar var Merkurius med sina hästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar