måndag 19 april 2010

Skrattets och glömskans bok

Se så trevligt det blir med några böcker och ett gäng magasin.
Bilden är hämtad från Rita Konigs blogg Inside Out och tagen av James Merrell.

När jag var yngre hängde jag ofta på biblioteket i Eskilstuna, faktiskt så ofta att jag efter ett tag kunde praktiskt taget hela sortimentet av inrednings- och modeböcker, eller så väntade jag på att den nu förmodligen utdöda bokbussen skulle dyka upp i mitt kvarter. Jag minns också mitt första lånekort, det skrevs på skrivmaskin och alla barn fick välja ett bokmärke att sätta på baksidan (jag valde en glittrig kattunge). Sen någonstans tappade jag sugen och trogna läsare minns kanske det här inlägget från januari i år där jag kommenterade preskriberingstiden på förseningsskulder. Jag hade då alltså inte besökt ett bibliotek på tre år - närmast otroligt.

Men nu när läsplattorna stampar i hallen känner jag att jag måste back to basics, för böcker är ju som alla vet mer än sitt innehåll. Jag försökte upprört och säkerligen en smula oklart förklara för en vän som inte förstår att jag är ointresserad av Cybook, Kindle, IPad och allt vad de nu heter varför jag inte bryr sig om att man kan ha hela världslitteraturen i knäet. Jag har inget emot läsplattor, det känns bara så fattigt jämfört med ett bibliotek där man kan gå in och känna på böckerna, placera sina favoriter så att de syns ordenligt eller få syn på något skräp som man undrar varför man har sparat (och sen tittar man i den och får syn på ett hemligt brev). Om jag vill läsa TS Eliot vill jag göra det i den bok jag köpte 1996 på Camden Market och har stående bredvid den klatschigt cerisa Övervakning och Straff och Glamourama (bara för att ryggarna matchar så fint) inte på något som vagt påminner om min jobbdator.

Det är spänstigt med böcker i inredningen och jag hör ingen som säger något annat. Jag skulle inte vilja påstå att man kan lära känna en person genom att titta vad han/hon har i bokhyllan eller på nattduksbordet eftersom det förmodligen, liksom i mitt eget fall, är noga utvalt men sånt säger också något. "Always read something that will make you look good if you die in the middle of it", tipsade ju journalisten PJ O'Rourke. Jag är säker på att effekten blir ännu större om man kolar i ett bibliotek.


Vill vi verkligen förlora det här? Bild från senaste Lonny.

Var är IPaden? Bild från World of Interiors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar