måndag 26 april 2010

Porträtt av en dam

Grace Kelly skulle säkert inte ha haft några svårigheter med att få alla rätt på Derek Blasbergs quiz. Här med Frank Sinatra i filmen En skön historia från 1956.
foto:
Eric Carpenter/MGM (Kobal Collection)

Jag har alltid varit i mitt esse när det gäller prov. Ge mig en uppgift, begränsad tid och möjligheten att få "mycket väl godkänt" och jag arbetar som ett litet bi. Därför kunde jag givetvis inte motstå att kasta mig över testet Are you a lady or a tramp? på style.com i morse. Derek Blasberg, som konstruerat quizzet, är också författare till boken Classy: Exceptional Advice for the Extremely Modern Lady som så klart (efter att man har fått 10/10 på provet) verkar smått intressant trots att jag knappast ger mig själv etiketten "extremt modern".

Men frågan är ju om man kan lära sig att vara classy genom att läsa en bok - det är nästan så att jag hoppas att det är omöjligt. Det verkar på något sätt förminska insatsen. I stället för genvägar tänker jag storslaget satsa på att än en gång studera mästarna och börjar logiskt nog med Grace Kelly, hon har ju till och med ett namn värdigt en champion. Jag planerar att bunkra upp med godbitar som Slå nollan till polisen, Fönstret åt gården och Ta fast tjuven och sen viker jag stora delar av min semester åt att hänga på Kelly-utställningen på V&A i London. I slutet av juli gör jag mig så redo att tenta av 20 poäng Elegans - faktiskt lagom tills det är dags för höstens damiga outfits á la Louis Vuitton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar