torsdag 22 april 2010

Män är från Mars, kvinnor är från Venus

Ligger verkligen det här i tiden? Nya tidskriften Välkommen hem uppges vara en så kallad oneshot. Med en slogan som "magasinet med kvinnlig känsla" får man nästan hoppas att det inte blir fler nummer.

Alla har vi våra pet hates; jag har till exempel oerhört svårt för särskrivningar, bar mage vid matbordet och när människor recenserar biofilmen innan de ens är ute ur salongen. Det är störigt. Något annat som verkligen buggar mig är när interiörer ska beskrivas i termer av "manligt" och "kvinnligt". Det är unket och förlegat och säger dessutom ingenting alls om det man tittar på. Sen är det också svårt att komma runt att det finns en värdering i hur fint det "manliga" respektive "kvinnliga" är. "Kvinnliga" interiörer är läskigt ofta slentrianmässigt blommiga och pastellfärgade med krusiduller medan "manliga" förstås är minimalistiska, praktiska och enfärgade. Hallå! Det är kort och gott en typ av dålig journalistik som jag trodde var på tillbakagång. Döm därför om min förvåning när jag fick syn på specialtidningen Välkommen hem som ges ut av Allers media - den har undertiteln "magasinet med kvinnlig känsla". Vad falls?

"Det har varit jätteroligt att få göra en tidning med de ämnesområden som intresserar majoriteten av de svenska kvinnorna. Känslan i tidningen är varm och kvinnlig. Vissa miljöer är mjuka och romantiska medan andra är skönt galna och respektlösa. Här finns massor av själ och hjärta och det doftar kafferep och sommarblommor mellan uppslagen", säger redaktören Gunilla Thermaenius i ett pressmeddelande.


Senast jag kollade var jag också kvinna men jag kan inte säga att jag någonsin känner att jag varit tidskriftens målgrupp. Det är för övrigt ett annat av mina hatobjekt - att klumpas ihop med en massa andra och få åsikter och smakriktningar pådyvlade på grund av vad man har mellan benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar