torsdag 8 mars 2012

Svält


Jonas chambre separée med snitsig dekoration av systrarna Job.
(Jason Strong har plåtat)

Så här på den internationella kvinnodagen tänkte jag uppmärksamma nya restaurangen Jonas på Kungsholmen en smula. Vi kan ju inte helt tappa bort männen en dag som denna. Hur skulle det se ut? Tanken på att det då bara skulle finnas 364 internationella mansdagar under 2012 blir för förfärande för att jag ska stå ut. Nåväl, jag har inte ännu besökt stället i fråga eftersom holmen i fråga är lite utav ett svart hål för mig. Jag har bara kollat på bilderna. Och oss emellan - finns det folk som gillar Kungsholmen? I sådana fall, vilka är de? Och varför? Jag är där så sällan att jag troligen inte ens skulle märka om stadsdelen likt Falklandsöarna skulle vara uppe för avkolonialisering, eller vad nu den mest politiskt korrekta termen för dagen lyder. Jag skulle ens icke notera om vi helt sonika gav bort den till, låt oss säga, Göteborg.

Tillbaka till restaurangen då; lokalen är döpt efter ägaren, kocken Jonas Lundgren. Jag har aldrig hört talas om honom tidigare, men sen föredrar jag ju snygga inredningar framför käk så det kanske inte säger så mycket. Form for You står bakom utseendet, dem har symptomatiskt nog hört talas. Det intressanta med Jonas, som i restaurangen - inte snubben, är att den är väldigt tydligt uppdelad i två delar. Den lite snofsigare restaurangen är just lite snofsig medan mat- och vinbaren som ska vara lättsammare och, nu spekulerar jag vilt, avslappnad och festlig inte alls faller undertecknad på läppen.

Ett verkligt guldkorn verkar dock toaletterna vara. Och det är inte att förakta, utan är tvärtom ett kvalitetsmärke. Ni minns väl hur mycket Mia Wallace säger sig digga att komma tillbaka från damrummet till ett serverat bord. På restaurang, i bra filmer och i livet hänger allt samman. Om jag någonsin faktiskt hälsar på hos Jonas ska jag se till att ha målat naglarna i Rouge Noir.

Mia: Don't you just love it when you come back fråm the bathroom and find your food wainting for you?
Vincent: We're lucky we got anything at all. I don't think Buddy Holly's much of a waiter.




Gillar den stoppade panelen. Lite sängkammare i matsalen. Bra tänkt.


Den här fina barvagnen har designats speciellt för restaurangen. Är lite såld på den.


Den omtalade toaletten. Guld, är det grejen? Svaret kan vara "ja".


Titta så fin belysningen är. Så enkelt, så svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar