måndag 26 mars 2012

Männen och flickorna

Mycket vill ha mer... På Herr Judits häromdagen.

Först ett tillrättaläggande: Jag älskar slipsar. Om nu någon var av någon annan uppfattning. Faktiskt så till den milda grad att jag i morse snörde på mig en av de två jag äger. Vi snackar en stilfull sjuttiotalshistoria varsamt stulen ur min fars digra samling (vilket jag givetvis kategoriskt kommer att förneka om någon har den dåliga smaken att läcka). Lite art nouveau-inspirerad, som så mycket på den tiden och med en rejäl lapp som braskar att den minsann är tillverkad i framtidsmaterialet Terylene. Så det så. Ganska gräslig förstås, men samtidigt sublim. Kan inte riktigt tänka mig min far använda den, men sedan har han ju aldrig varit mycket för slipsar, sin kollektion till trots.

Precis som med allt annat finns dock djävulen i detaljerna. Knyt en windsor på vad som helst, by all means. Om du vill se ut som en tönt. När det gäller slipsar får man balansera försiktigt, det finns ampla möjligheter att gå vilse i spenaten. Särskilt för män (o)rättvist nog. Å andra sidan blir belöningen magnifik för dem som håller sig på banan. Så chict, så välklätt och, som allas vår Carrie Bradshaw en gång så riktigt konstaterade, kan det ibland vara ännu sexigare att sätta på en man slipsen än att ta av den. Ett tankesätt som givetvis appellerar till undertecknad som tenderar att föredra folk med kläderna på. Så mycket mer civiliserat, non? (Dessutom finns oändligt många flera möjligheter påklädd, nu när vi ändå är inne på variation. Har man tagit av sig outfiten finns ju egentligen bara tre rimliga scenarion: man kan duscha, ligga, eller klä på sig igen. Och varför begränsa sig själv i onödan?)

Jag avgudar som sagt slips på män, görs det med finess är det bedårande Hamish Bowleskt. Men med jämna mellanrum ropar de glansiga att kvinnfolket också ska inspireras av herrmodet. Pojkvänsjeans, herrskjortor, bastanta klockor, brogues och just slipsar föses ut ur herrgarderoben och tanken är att de ska få damerna att se ännu nättare och mer feminina ut. Och emanciperade, för tusan. Men jag behöver inga platta skor för att höja lönen. Ett av de bästa modetips jag läst är däremot att klä sig som Marilyn Monroe på underkroppen och som Diane Keaton i Annie Hall på överkroppen. La-di-da.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar