tisdag 26 januari 2010

Bedårande barn av sin tid

Turkos flärd från Lanvin.
Foto från Style.com.


Läste precis att den globala färgauktoriteten Pantone har utsett turkos till årets färg. Jag var inte ens medveten om att de brukade göra sånt men vid närmare eftertanke verkar det ju självklart. Om tulpanerna och kanelbullarna ska ha egna dagar ska väl inte färgerna behöva stå lottlösa. Jag har dessutom alltid varit lite förtjust i turkos. Jag minns som en av mina första fashion-upplevelser när min morbrors familj hade semestrat i Italien och köpte med sig ett vitt läderarmband med turkosa stenar till mig. Vilken otrolig känsla av tjusighet! Av historia också skulle det visa sig när jag sedermera fick reda på att turkossmycken användes redan 4000 fkr i Egypten. I Europa tog man stenen till sitt hjärta under renässansen då den ansågs skydda mot det onda ögan och ge bäraren lycka och hälsa. Svårt att veta hur mycket sanning det finns i det men nog skulle jag bli gladare om jag fick Proenza Schoulers söta klänning alltid.


Balenciaga

Versace

Proenza Schouler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar