lördag 24 januari 2009

Boktipset: This is for You


Boken "This is for You" av konstnären Rob Ryan är en liten pralin man bara inte får missa. Maken till rara uppslag har jag inte sett på år och dagar. Vill man klä sig passande känns Alberta Ferrettis kläder lite som samma andas barn, man kan ju alltid slänga på sig ett par rejäla brillor om man är rädd för en sockerchock. Jag intervjuade för övrigt Ryan för tidskriften Form förra året och här kan ni läsa om hans samarbete med smyckeduon Tatty Devine:

Oavsett om man är ett fan av papperskonst, Vogue eller bara är anglofil i största allmänhet är chanserna goda att man har stött på Rob Ryans sagolika konstverk och illustrationer. Nu har han teamat upp med konstnärliga designduon Harriet Vine and Rosie Wolfenden som står bakom märket Tatty Devine och tillsammans producerar de en smyckekollektion med teman från Ryans verk.
- Jag har känt Harriet och Rosie i flera år, de är de raraste tjejerna i London! Vi pratade om att göra något tillsammans och det fina med de här tjejerna är att de inte bara pratar, de gör saker också, konstaterar Rob Ryan.

Steget från att illustrera artiklar, göra bokomslag och producera konstverk tänkta att hänga på väggen till att göra smycken som folk ska bära är inte självklart. Visserligen minns alla som läser brittiska Vogue den fantastiska pappersklänningen som Ryan gjorde till julinumret 2006 men den var ju aldrig tänkt att bäras på riktigt.
-Ja, det är ganska stor skillnad på att göra något som ramas in eller används i en bok och att göra något som folk ska bära för att uttrycka något. Jag kände pressen att göra något som är litet och enkelt eftersom de flesta av mina verk är komplexa och långdragna, förklarar Ryan.

Tatty Devine har sedan starten 1999 gjort sig kända för sina glada, popkonstinspirerade smycken i färgglad plast och kontrasten mellan Ryans romantiska, lite gammeldags scenarion med träd, klockor och fåglar borde bli en visuell succé. Ett av de mer speciella föremålen är ett smycke format som ett hjärta där man själv kan få sina tio favoritsaker inskrivna, eller så kan man köpa ett med Ryans favoritsaker, som bland annat inkluderar ”känslan av att somna”.
- Jag gillar vad de gör och jag tror att de gillar vad jag gör. Genom att arbeta tillsammans med det här lilla projektet så tänkte vi att vi skulle kunna producera något som representerar det bästa från båda våra världar, berättar Ryan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar