fredag 12 november 2010

Odysseus

Design House Stockholm har en rejäl sektion alldeles vid entrén. Och den gula Manuel Canovas-tapeten som får mig på fall varje gång.

Jag fann mig själv i Danderyd häromdagen. Det hör inte till vanligheterna men den nya möbelbutiken Bång Sthlm skulle givetvis tittas närmare på och som undersökande journalist får man inte banga förorten heller som ni vet. Fick mig en pratstund med ägaren Claes Bång, som tidigare hade Gösta Westerberg Möbel, och han berättade att kunderna har strömmat till i rejäla mängder under de tre veckor de har haft öppet, och varför inte? Här finns mycket fint. Konceptet är Scandinavian plus och man hittar mycket riktigt tjusigheter från bland andra Artek, Muuto, Design House Stockholm, String och Odd Birds tillsammans med större fiskar som Flos och Foscarini. Det finns också en liten kollektion söta second hand-prylar speciellt utvalda för att säljas i butiken. "Etiketten till vintage-sakerna är så fin att det egentligen inte spelar någon roll om vi säljer några av produkterna. Det känns så bra att de finns bara", konstaterar Claes Bång med kärlek i rösten.

Klart värt ett besök om du förirrar dig utanför city.



Snygga miljöer och trevlig personal kan kanske ge norra Stockholm möbelbutiken de har saknat. Och jag vet inte hur ni ställer er men ananasen imponerade i alla fall på mig!

1 kommentar: