onsdag 31 mars 2010

Härifrån till evigheten

Så här vill jag se ut i vår: Nougatfärgad chiffong, slarvigt elegant håruppsättning och med ett redigt glas whiskey i näven. Foto: Carter Smith för Vogue september 2000.

Satt som den fina flicka jag är och väntade på att telefonen skulle ringa och gick, för att döda lite tid, igenom min samling av brittiska Vogue och råkade som genom en lycklig slump hitta en av mina absoluta favoritplåtningar, passande nog kallad An Elegant Affair. Jag säger "passande" för att det är precis så här jag vill se ut våren 2010 - elegant, chic, tjusig, uppklädd, damig... You name it, I want it. Tydligen var det Ladyn som gällde hösten 2000. I samma nummer kan man nämligen också läsa den förnämliga artikeln A Proper Madame av Harriet Quick som jag minns att jag tog till mitt hjärta redan för tio år sen, och jag kan konstatera att den, liksom riktiga damer, har åldrats med behag.

Är det oroväckande att jag så villigt tar till mig ett modejobb som har tio år på nacken eller visar det bara en gång för alla att mode är en bransch där intet är nytt under solen? Detta konstaterat apropå allt prat om att höstkollektionerna från bland andra Prada och Louis Vuitton ska vara inspirerade av Mad Men och allt vad det nu är. Det teoretiseras kring de yppiga behagen och svepande kjolarna och kvinnor ska visst välja sida (är man en superkvinna eller ett kuttersmycke, eller hur det nu var SvD formulerade sig). Känns som om vissa har glömt en väsentlig aspekt när det gäller varför damigt mode dyker upp med jämna mellanrum - ibland vill man helt enkelt vara lite classy, oavsett om man har en hemlig affär eller inte.


Claudia Schiffer som proper ung dam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar