måndag 1 februari 2010

Det är fortfarande ingen ordning på mina papper


Su Blackwells konstverk är som sagor. Vackra och lite, lite läskiga.

Som ni kanske vet är jag lite förälskad i konstnären Rob Ryans bedårande papercuts och tryck och om ni delar min smak kommer ni säkert också att bli förtjusta över att upptäcka Su Blackwell. Hon utgår ofta från böcker i sina verk och skulpterar fram otroliga miniatyrvärldar befolkade av häxor, slott och mystiska skogar i papper. De brittiska mode- och inredningstidskrifterna verkar som galna i henne och om jag vore rik skulle jag genast slå till på något av hennes verk. Så här säger hon själv om materialet hon har valt att jobba med: "Papper har använts till kommunikation sen det uppfanns, antingen människor emellan eller i försök att kommunicera med andevärlden. Jag brukar det här sköra, tillgängliga mediet och använder en oåterkallelig, destruktiv process för att återspegla hur riskabel världen som vi lever i är och hur sköra våra liv, drömmar och ambitioner är." Läs mer om henne här.


Jag fascineras av hur något så vardagligt och påtagligt som en bok i Su Blackwells händer kan bli något helt annat. Hon tydliggör verkligen vilka äventyr som gömmer sig mellan pärmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar