torsdag 1 juli 2010

Absolut makt

Barbro Hedvall och Göran Greider i färgglada outfits.
Ett foto från samma session användes i svartvit variant till framsidan på boken Stil och politik. Foto:
Åse Bengtsson Helin.


För ett tag sedan nämnde jag boken Stil och politik av den något otippade duon Barbro Hedvall och Göran Greider. Nu har jag så äntligen plöjt den och måste erkänna att jag hade hyfsat höga förväntningar på vad de vassa pennskaften skulle kunna tänkas avslöja om förhållandet klädet-makt. Till min stora sorg var jag faktiskt lite besviken när jag plöjt de 124 sidorna. Kanske ligger åtminstone en del av problemet i den lätta förvirringen kring vem boken egentligen riktar sig till. Individer med klädintresse torde väl redan ha funderat på många av de saker författarna tar upp och skulle behöva lite matigare och spänstigare analys, och folk som är likgiltiga har knappast någon initial motivation till att plocka upp volymen överhuvudtaget. Eller så är det en generationsfråga; saker som den (lite äldre) dynamiska duon väljer att fästa sig vid eller referera till är inte självklart sådant som en yngre person skulle välja att uppmärksamma. Jag tänker mig till exempel att det inte är riktigt lika chockerande för 30-somethings i dag att aldrig bära slips som det var för herr Greider, som trycker lite extra på det faktum att han bara burit plagget en enda gång - i rätten.

Men i valtider känns det förstås skoj att läsa om något annat än den senaste sifomätningen, snåriga jämförelser mellan höger och vänster eller braskande valfläsk. Dessutom är det alltid välgörande att påminnas om att kläder inte är tygbitar som bara råkar hamna på kroppen utan att man, även om man som Greider går klädd i "gymnastikskor och mjukbyxor", har gjort ett medvetet val som får konsekvenser. Bara för att man inte gillar kläder betyder det ju inte att man plötsligt blivit osynlig. Helveten är ju inte bara andra människor, det kan också vara deras sloppiga outfits.

Ovanliga rekord

1 Bästa stilbrottet: Palme när han bar kavaj och toppluva.
2 Den kvinnliga svenska politiker som väntat längst med att släppa ut sitt hår fritt och böljande: Maria Wetterstrand.
3 Mest stillöst tråkige efterträdare till en karismatisk toppolitiker: Raul Castro.
4 Mest idiotiska klädanklagelse mot politiker: När Barasck Obama i amerikans press anklagades för att ha samma klädstil som Irans president Ahmadinejad.
5 Den USA-stödde diktator som sett obehagligast ut: Augusto Pinochet i sina solglasögon.
På sidan 39 hittar man den här dikttexten av Göran Greider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar