fredag 5 oktober 2012

Slaven

Välja fritt är stort, men välja rätt är större.

Det här med valfrihet, mina vänner. Vad har vi egentligen att säga om den? Och den fria viljan sen, nu när vi ändå håller på. Är det en ständig källa till förtjusning, eller tvärtom frustration. "Vi måste tro på den fria viljan, vi har inget val", som ju Isaac Basevis Singer ganska rart formulerade det. Och ja, jag tror på det förstnämnda i dag. För att jag känner mig så gaaaalet pepp. Men också för att jag är ett av de där surkålen som tycker att man faktiskt får ta ansvar för val man gjorde. Och gör. Det är nog därför jag har mest ångest över de itsy bitsy teenie weenie yellow polka-dot bikini-valen som man ställs inför jämt och ständigt. Ni vet, de grejerna som inte spelar så stor roll, men där man av någon outgrundlig anledning ändå måste fatta beslut. Snabbt. Ofta. Och rätt. Helst.

Som på Svartengrens till exempel. De bjuckar inte bara på en tvål inne på damrummet. Nej då. Här finns ett tiotal. Är det lyxigt? Symboliserar det allt som är fel med Västvärlden? Ger det mig mer att prata om hos terapeuten? Måhända all of the above. Men framför allt får det mig att undra: Varför väljer inte fler krogar att göra så? "Free will is an illusion. People always choose the perceived path of greatest pleasure", menade Scott Adams. Om han har rätt bör ni kanske veta att jag valde Resurrection Aromatique Hand Wash från Aesop. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar