fredag 13 april 2012

Making History

Jiro Kamatas smycken är tillverkade av silver och gamla kameradelar.

Strosade förbi Gallery Pascale häromdagen och blev invinkad av ständigt entusiastiska Pascale Cottard Olsson som gav ett privatintro till senaste utställningen. Missa inte, säger jag bara. På podierna låg den här gången fullständigt bedårande smycken som måhända egentligen inte liknar något annat, men det vore ju ingen sport att inte ens försöka trycka in dem i ett fack så hear goes: lite som en blandning av art nouveau, Torun Bülow Hübe och karameller, kanske? Med någon slags teknisk touch i och med att de är tillverkade av gamla kameradelar.

De är i alla fall skapade av, den för mig tidigare helt obekanta, Jiro Kamata som tydligen ska ha en lojal fanskara runt om i världen. Och det är väl inte att undra på. Tyvärr var jag tvungen, för min ekonomis skull, att envist stå emot Pascales försök att sälja på mig en av de rosa broscherna men några glas champagne (och en förmögen älskare) skulle nog kunna ändra på den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar