Meet the new boss / same as the old boss |
Det känns kort och gott som om väldigt lite har hänt i genren. Hur kan det komma sig? Tillverkarna har ju en garanterad marknad på typ halva befolkningen att utgå ifrån. Och konsumenterna behöver produkten under ungefär en vecka varje månad under nästan hela sitt vuxna liv. Snacka om guldkantat läge. Och vad gör tampongproducenterna? De ställer in skorna. De pimpar prylarna med nya piffiga förpackningar med mönster (jösses, vad speciella vi kvinnor måste känna oss nu när vi kan få en tiger på asken. Grrrrlpower!) och fåniga slogans av typen "Be twisted" (man skruvar upp plasthöljet runt tampongen) men utvecklar inte själva produkten nämnvärt. Varför inte? Är vi så himla nöjda som det är? Nej, inte senast jag kollade. Det handlar väl mest om brist på vettiga alternativ.
Jag har inga varmare känslor för min menstruation. Tänker inte på den särskilt mycket. Och har verkligen aldrig ens funderat på att smaka på mitt mensblod som Germaine Greer uppmanar en att göra i The Female Eunuck om man vill kalla sig emanciperad kvinna. Om det är de två valmöjligheterna som bjuds väljer jag nog livet som förtryckt, tack så mycket. Men jag tycker likväl att vi kvinnor förtjänar något bättre, något mer samtida. Vi kan twittra, läsa nyheter från hela världen i realtid och blogga från bussen men måste fortfarande stoppa upp en bomullstuss mellan benen för att inte bloda ned spetstrosorna. Libresse - ni säger "we know the feeling" men det är inte sympati vi vill ha. Det är moderna mensskydd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar