torsdag 3 maj 2012

The Diamond as Big as the Ritz

Farligt tjusigt.

Funnen: the impossible dreamboat. Och när jag säger omöjlig, så menar jag omöjlig. Inte som när du vill ha chans på snubben men han har andra planer. Utan o m ö j l i g. Vi snackar haute joaillerie, så dyrt att inte ens en arm och ett ben är tillräckligt. Så dyrt att om du måste fråga vad det kostar så har du inte råd. Så dyrt att det inte ens är irriterande längre, bara sagolikt fascinerande.

På tal om sagor, jag tittade på nyinspelningen av Rödluvan och vargen i helgen. Varför? Bra fråga, jag kan inte rekommendera er att göra detsamma. Men det fick mig i alla fall att längta efter bröderna Grimm, HC Andersen, Astrid Lindgren et al. Ni fattar. Lite mer magi i tillvaron, helt enkelt. Och det var då jag av en händelse snubblade på det här klippet. Är det inte underbart? Som att kliva in bakom pälsarna längst bak i garderoben, eller trilla med huvudet före ned i kaninhålet. Victoire de Castellane må älska stenarna för deras färg och glans men hon återkommer gång på gång till hur förtjust hon är i saker som har en historia, hur gärna hon vill berätta en historia med sina juveler och att de är som små vänner. Just det. Med såna vänner - vem behöver vargar, hjältar eller äldre släktingar med abnormt stora tänder? Det här är en sagobok i min smak.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar